Tobaksgiganten Philip Morris International, der nu ejer og opererer under navnet Swedish Match i Sverige og USA, oplever et markant aktiehop. Dette sker efter, at virksomheden har fået en videnskabeligt baseret godkendelse til fortsat at sælge det hvide snusmærke ZYN i USA. Samtidig melder virksomheden om en uventet indtjeningsstigning og især en 40 procents øgning i salget af nikotinposer.
Få uger før kvartalsrapporten annoncerede den amerikanske lægemiddel- og fødevaremyndighed, FDA, at det hvide snus ZYN officielt har fået tilladelse til at blive solgt i landet. Den såkaldte PMTA-proces har været langvarig, men PMI har haft lov til at sælge produkterne i ventetiden. Nu er den endelige afgørelse kommet.
“For at opnå markedsføringstilladelse skal FDA have tilstrækkelig dokumentation for, at de nye produkter giver større fordele for folkesundheden end risici,” siger Matthew Farrelly, leder af Office of Science ved FDA’s Center for Tobaksprodukter, i en pressemeddelelse. “I dette tilfælde viser dataene, at disse nikotinposer opfylder denne standard ved at gavne voksne, der tidligere har brugt cigaretter og/eller røgfrie tobaksprodukter, og som skifter helt til disse produkter.”
Komplekst godkendelsessystem
Det amerikanske godkendelsessystem for nikotinprodukter adskiller sig fra det europæiske ved, at hver enkelt produktvariant skal gennem en individuel vurdering, før myndighederne giver tilladelse. EU-modellen bygger på en generel produktstandard med specifikke krav. EU’s tobakskontrol-direktiv (TPD) fastsætter kravene for røgtobak og e-cigaretter, men dækker endnu ikke nikotinposer.
I USA skal derimod hver styrke og smagsvariant af en nikotinpose eller e-væske gennem en selvstændig godkendelsesproces. Virksomhederne skal fremlægge forskning, testresultater og studier, der viser, at produkterne er “egnede til markedet”, i en såkaldt PMTA-ansøgning til FDA. Omkostningerne til denne proces påhviler alene virksomhederne og beløber sig ofte til flere millioner dollars pr. produkt.
Særligt svært for små virksomheder
Kritikere mener, at dette system i høj grad har begrænset små og mellemstore virksomheders muligheder for at få deres produkter godkendt i USA. I dag er det primært store tobaksselskaber, der har fået tilladelse til at være på markedet. Samtidig betyder systemet, at de fleste cigaretmærker for længst er blevet godkendt, mens nye varianter regelmæssigt får tilladelse.
I løbet af de ti år, lovgivningen har eksisteret, er et tredive e-cigaretmodeller (engangs- og forfyldte pod-systemer) blevet godkendt. Samtlige af disse er produceret af tobaksselskaber og har kun smagsvarianter med enten kunstig tobaks- eller mentholsmag. Derimod har ZYN’s nikotinposer fået tilladelse til at blive solgt i flere smagsvarianter, herunder frugt og mint.
“FDA’s beslutning er afgørende for nikotinposernes fremtid”
Det siger Markus Lindblad, kommunikationschef hos Haypp Group og svenske Snusbolaget, der sælger nikotinposer på det amerikanske marked.
Videnskabelig anerkendelse af skadereduktion
Ifølge Markus Lindblad vil beslutningen styrke argumenterne for flere skadereducerende tiltag på nikotinmarkedet.
“Nikotinposernes sundhedsrisici er nu blevet vurderet op imod deres potentiale for skadereduktion gennem en grundig videnskabelig gennemgang. En lignende vurdering blev for nylig foretaget i Tyskland, og samlet set er dette en videnskabelig anerkendelse af noget, vi i branchen har vidst længe: Røgfrit nikotin er markant mindre skadeligt end rygning, og det er afgørende, at rygere får mulighed for at træffe informerede valg om deres nikotinbrug,” siger Markus Lindblad til Vejpkollen.
“Gør en forskel for folkesundheden”
Også PMI ser beslutningen som en sejr. Virksomheden opkøbte svenske Swedish Match i 2022 og fik dermed adgang til et bredt sortiment af snus og nikotinposer. Tom Hayes, administrerende direktør for Swedish Match North America, udtaler:
“Omkring 45 millioner amerikanere bruger regelmæssigt nikotin, og cirka 30 millioner af dem ryger, hvilket er den mest skadelige form for nikotinforbrug. FDA’s beslutning anerkender den rolle, som ZYN kan spille i at beskytte folkesundheden ved at hjælpe folk med at skifte fra cigaretter og andre traditionelle tobaksprodukter,” siger Tom Hayes i en pressemeddelelse.